دریافت: مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی

این فایل درباره ی مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.
کلمات کلیدی: مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی, مبانی نظری و پیشینه تحقیق, تعهد هویت, ابراز وجود , احساس تنهایی, مبانی نظری, پیشینه تحقیق, تعهد, هویت, ابراز وجود با احساس تنهایی

عنوان : مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 70

از جمله بحران های مهم دوران نوجوانی که سازگاری فرد با محیط را دچار مشکل می کند، احساس تنهایی است. الهاگین[1](2004) احساس تنهایی را این گونه تعریف می کند: تنهایی، تجربه فردی ناخوشایندی مانند تفکر فرد مبنی بر متمایز بودن از دیگران است که با مشکلات رفتاری قابل مشاهده مانند غمگینی، عصبانیت، و افسردگی همراه بوده و ناهمخوانی بین توقعات و آرزوهای فرد با امکان دستیابی او به این آرزوها را در روابط اجتماعی نشان می دهد و به صورت رفتارهایی نظیر اجتناب از تماس با دیگران مشخص می گردد(الهاگین، 2004).

الهاگین، احساس تنهایی را احساس ناخوشانیدی می داند که در نتیجه ی کاستی در شبکه ی روابط اجتماعی فرد به صورت کمی و کیفی و عدم دسترسی به روابط نزدیک و مطلوب با دیگران به وجود می آید. احساس تنهایی ویژگی های عاطفی و هیجانی است. در قریب به اکثر تعریفهای ارائه شده درباره احساس تنهایی از احساس ناخوشایند و هیجانهای منفی سخن به میان آمده است که اغلب افراد از آنها می گریزند. با این حال برخی از پژوهشگران به جای آنکه احساس تنهایی را صرفا یک هیجان منفی تلقی کنند آن را تداعی کننده پاره ای از هیجانهای منفی مانند اضطراب، افسردگی دوست داشتنی نبودن و ... می دانند (رایت، 2005).

احساس تنهایی یک احساس غمگینی و ناراحتی توام با گوشه گیری، تعریف شده است: احساس تنهایی، تنها شدن، بریدن یا جدا شدن از دیگران است که با احساس عدم اشتیاق برای برقرار ی ارتباط، تماس یا نزدیکی با دیگران همراه است. بر این اساس احساس تنهایی گذرگاهی برای هجوم آوردن احساسهای منفی دیگری است که اغلب افراد می کوشند به صورت هشیار و ناهشیار از آنها اجتناب کنند (همان منبع).

احساس تنهایی تجربه ناخوشایندی است که در پاسخ به نارسایی های کمی یا کیفی در روابط اجتماعی ظاهر می شود (پیلو و پرلمن، 1982) این احساس در روان شناسی سابقه ای کوتاه دارد اما در فلسفه ادبیات و مذهب آثار بسیاری را می توان یافت که به آن پرداخته اند (کرواس- پارلو، 2008) بنابراین به نظر می رسد احساس تنهایی و تلاش برای توصیف و تبیین آن منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و قرنهای متمادی گریبانگیر بشر بوده است.

با مروری بر ادبیات پژوهشی می توان دریافت در تعریف احساس تنهایی تفاوتهای نسبتا چشمگیری بین صاحبنظران وجود دارد . اما به رغم این تفاوتها سه مولفه اصلی در این تعریفها قابل بازشناسی هستند: نخست مولفه اجتماعی احساس تنهایی که احتمالا بارزترین و مهمترین بعد احساسی تنهایی است. چرا که این احساس به روشنی منعکس کننده نارسایی روابط اجتماعی ارضا کننده است. با این حال نمی توان احساس تنهایی را معادل انزوای اجتماعی در نظر گرفت یا به عبارت دیگر باید بین انزوا طلبی و احساس تنهایی تمایز قایل شد. تلاش برای تفکیک احساس تنهایی از انزواطلبی به دومین مولفه احساس تنهایی منتهی می شود. احساس تنهایی احساسی فاعلی است که لزوما با واقعیت بیرونی همسان نیست. به بیان دیگر در حالی که برخی از افراد روابط اجتماعی محدودی دارند. احساس تنهایی را تجربه نمی کنند اما برخی دیگر با وجود برخورداری از شبکه روابط اجتماعی نسبتا گسترده از احساس های ناخوشایند تنهایی رنج می برند(همان منبع).

بنابراین احساس تنهایی مستلزم ادراک یا ارزیابی فرد از روابط اجتماعی خویشتن و مقایسه وضعیت کنونی با وضعیت مطلوب و آرمانی مورد نظر اوست. از دیدگاه برخی از صاحبنظران این مقایسه و نحوه ادراک روابط اجتماعی علت بروز احساس تنهایی است(هینریچ و گالون، 2006) سومین مولفه دربرگیرنده تعامل با افراد دیگر از نیازهای اصلی انسان به عنوان موجودی اجتماعی است تجربه ی تنهایی مساله ای جهانی است که همه ی انسانها کم و بیش آنها را تجربه کرده اند افراد در همه ی فرهنگها نژادها، طبقات اجتماعی، سنین و زمان ها احساس تنهایی را تجربه می کنند با این حال در متون علمی و تحقیقاتی روان شناسی به این سازه کمتر توجه شده است (برگونو، لیروکس[2]، مک آینیش[3]،شیخ 2004)

احساس تنهایی از لحاظ کیفیت با تنهایی یا کناره گیری اجتماعی اختیاری و بدون تعارض متفاوت است (استوکلی[4]، 2010). احساس تنهایی تجربه ای ناخوشایند مانند تفکر فرد مبنی بر متمایز بودن از دیگران است که با مشکلات رفتاری قابل مشاهده مانند اندوه ، عصبانیت و افسردگی همراه بوده و ناهمخوانی بین انتظارات و آرزوها را در روابط اجتماعی نشان می دهد. احساس تنهایی هنگام برخی از تغییرات سریع و ناگهانی امری عادی و رایج است و به ناسازگاری تعبیر نمی گردد. اما هنگامی که به طور مزمن، مانع موفقیت در تکالیف و کارکردهای طبیعی زندگی می شود می تواند پیامدهای عاطفی، اجتماعی و حتی جسمانی زیان باری را به دنبال آورد (بلک[5]، 2009). در این صورت احساس تنهایی، تهدیدی برای سلامت روان و کارکرد روانی- اجتماعی فرد به شمار می آید(هنریچ و گالون، 2006)

دان، دان و بایدوز (2007) عقیده دارند که احساس تنهایی یکی از مشکلات شایع دوران نوجوانی است که می تواند روابط اجتماعی فرد را نامتعادل سازد و او را درگیر مشکلات عاطفی و روانی- اجتماعی نماید. در میان عوامل موثر بر احساس تنهایی در دوره ی نوجوانی ارتباط با خانواده، معلمان، محیطهای مدرسه ای و اجتماعی جایگاه مهمی دارند(آرسلان، هامارتا، اور، و اوزیسیل[6]، 2010) چرا که در اوایل نوجوانی ارتباط با بزرگسالان غیر والد به طور معنادار افزایش می یاید، نوجوانان، راهنمایی و حمایت را از بزرگسالان خارج از خانواده جستجو می کنند(تیلن[7]، 2000) ارتباط حمایتی با بزرگسالانی مانند معلمان و مربیان اهمیت ویژه برای نوجوانان دارد و به عنوان عاملی حمایتی در برابر فشارهای محیطی عمل می کند و می تواند منجر به رشد شایستگی و کاهش مشکلات رفتاری شود (بریچ ولد[8]، 1998)

احساس تنهایی حالت ناراحت کننده ای است و زمانی به وجود می آید که بین روابط بین فردی که فرد تمایل دارد آن را داشته باشد و روابطی که وی در حال حاضر دارد فاصله وجود داشته باشد. این تعریف بر خصوصیت عاطفی احساس تنهایی تاکید می کند. اما بر عنصر شناختی نیز تاکید دارد به این صورت که احساس تنهایی ناشی از این ادراک است که ارتباطات اجتماعی فرد برخی از انتظارات او را برآورده نمی کند. باید توجه داشت که احساس تنهایی اگرچه از طریق خصوصیات عینی و کمی روابط اجتماعی (مثل فراوانی تعاملات یا تعداد دوستان) تحت تاثیر قرار می گیرد. اما از طریق ارزیابی های ذهنی و کیفی این روابط مثل رضایت از گزارش کرد که احساس تنهایی با تسریع پسرفت وضعیت سلامتی افراد از طریق تاثیر بر روی سیستم ایمنی بر سلامت جسمانی و روانی اسنان ها تاثیر منفی دارد برخی از محققان نشان داده اندک ه بین سلامت عمومی با احساس تنهایی و افسردگی رابطه منفی معنی داری وجوددارد. همچنین این محققان دریافتند که بین رضایت از زندگی با نگرش های خودکشی، احساس تنهایی و افسردگی نیز رابطه منفی معنی داری وجود دارد. علاوه بر این آنها دریافتند که بین رضایت از زندگی و سلامت عمومی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. تحقیقات نشان می دهند که احساس تنهایی مقدمه ی افسردگی و فراموشی است. و به ادامه حیات آسیب می رساند(همان منبع).

[1] Elhagin

[2] Lirox

[3] Mc Eynish

[4] Stockly

[5] Belk

[6] Arselan Humarta Our & Ozicil

[7] Tilen

[8] Brich whold

فهرست مطالب

احساس تنهایی

دیدگاه هایی پیرامون احساس تنهایی

دیدگاه ویس

دیدگاه دیگر محققان

تعهد هویت

ماهيت و مفهوم هويت

شكل‌گيري هويت

عوامل موثر بر شكل‌گيري هويت

نظريه‌هاي مربوط به هويت

نظريه اريكسون

دیدگاه مارسیا

دیدگاه بروزنسکی

سبک هویت هنجاری

سبک هویت سردرگم / اجتنابی

سبک هویت اطلاعاتی

ارتباط سبک های هویت و تعهد هویت

چهار پايگاه اساسي هويت

ابراز وجود

هدف هاي جرأت ورزي و ابراز وجود

مزاياي رفتار جرأتمندانه

پيامدهاي منفي نداشتن جرأت یا قدرت ابراز وجود

عوامل دوري از رفتار جرأتمندانه

ابراز وجود در روانشناسی بالینی

پیشینه تحقیق

منابع

ادامه مطلب و دریافت فایل

پاورپوینت بررسی پوكی استخوان:استخوان,پوكی استخوان,بررسی پوكی استخوان,پاورپوینت بررسی پوكی استخوان,دانلود پاورپوینت بررسی پوكی استخوان,پاورپوینت پوكی استخوان,تحقیق درمورد پوكی استخوان,دانلود مقاله پوكی استخوان,پوكی استخوان چیست؟,بیماری خاموش,چرا پوكی استخوان مهم است ؟,شكایات اصلی بیماران از پوکی استخوان

پاورپوینت دوره مدیریت تولید:پاورپوینت دوره مدیریت تولید,بررسی دوره مدیریت تولید,تحقیق دوره مدیریت تولید,مقاله مدیریت تولید,دوره مدیریت تولید,دوره مدیریت ,مدیریت تولید,دانلود کتاب دوره مدیریت تولید,جزوه دوره مدیریت تولید,جزوه پاورپوینت دوره مدیریت تولید,دانلود پاورپوینت دوره مدیریت تولید

قاعده غرور:مستند قاعده غرور,ضامن بودن آمر,قاعده غرر,مستند قاعده,پژوهش,مقاله,تحقیق,پروژه,دانلود پژوهش,دانلود مقاله,دانلود تحقیق,دانلود پروژه

مبانی نظری تدریس و یادگیری با رایانه:مبانی نظری وپیشینه تدریس و یادگیری با رایانه,پیشینه نظری تدریس و یادگیری با رایانه,مبانی نظری تدریس و یادگیری با رایانه, تدریس و یادگیری با رایانه,مبانی, نظری ,تدریس, و یادگیری, با رایانه

پاورپوینت بررسی سایت الهیه مشهد:دانلود پاورپوینت بررسی سایت الهیه مشهد ,بررسی سایت الهیه مشهد,الهیه مشهد,تحلیل سایت الهیه,مشهد,بوستان یاسمن,بلوار سجادیه,پاورپوینت بررسی سایت الهیه مشهد ,پاورپوینت منطقه الهیه

بررسی تربیت بدنی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی:تربیت بدنی, پیشرفت تحصیلی,بررسی تربیت بدنی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی,نقش تربیت بدنی در پیشرفت تحصیلی,دانلود مقاله بررسی تربیت بدنی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی,دانلود مقاله نقش تربیت بدنی در پیشرفت تحصیلی,دانلود تحقیق بررسی تربیت بدنی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی,دانلود تحقیق نقش تربیت بدنی در پیشرفت تحصیلی

پاورپوینت انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی:دانلود پاورپوینت انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی,پاورپوینت با موضوع انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی,فایل پاورپوینت انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی,انتقال و نگهداری نمونه های آزمایشگاهی

پاورپوینت انسان طبیعت معماری با موضوع فرکتال:پاورپوینت انسان طبیعت معماری با موضوع فرکتال

طرح توجیهی تاسیس آموزشگاه راهنمایی و رانندگی:طرح توجیهی تاسیس آموزشگاه راهنمایی و رانندگی,تاسیس آموزشگاه راهنمایی و رانندگی

پاورپوینت بادگیرها:پروژه پاورپوینت بادگیرها رشته معماری